Az előző oldalakon gyakran találkoztunk a jónak jelével:
Ezután is fontosnak tartjuk, a könyv következő oldalain is megerősíteni az általunk értelmezett jó fogalmának lényegét, miként azt a fejezet elején már megtettük. Ez pedig továbbra is a következő:
- a jónak alapja csak az igazság lehet
- a szeretet és törvény is csak az igazságot szolgálhatja
Ehhez hozzátesszük azt a fontos feltételt is, hogy sem a szeretetre sem a törvényre hivatkozva az igazság ellen tenni nem szabad.
A jónak értelme mára nagyon torzult, mivel legtöbbször épp ennek az alapja, az IGAZSÁG csorbul. Világunk hajlamos a jót félrevezetően hol csak a szeretettel (kegyelemmel), hol csak a törvénnyel azonosítani.
Azonban az igazság hiánya - a hamisság - egyaránt hiteltelenít szeretetet is és törvényt is.
Az igazság terén elkövetett kezdeti botladozó, következetlen megalkuvások később helyrehozatlan jellemhibákba, majd tartós jellemtorzulásba torkollhatnak.
Jellemhibásról és neurotikusról ír Scott Peck: A járatlan út című könyvében.
„...mindkét jelenség a felelősségérzet zavara, ellentétes pólusokként. A neurotikus túlságosan nagy felelősséget vállal, a jellemhibás nem eleget.” - írja.
A jellemhibás, nem vállalva a felelősséget, mást hibáztat, ezért környezetét mindig megnyomorítja. A neurotikus hajlamos átvállalni azt a felelősséget is, ami nem az övé, és ezt használja ki rendszerint a jellemhibás.
A jellemtorzult végső soron a számára kellemetlen igazságot és a vele járó felelősséget nem vállalja. Ezt áthárítva teszi neurotikussá a rá hajlamos áldozatot.
„- Mit jelent az igazsághoz való feltétlen ragaszkodás? - Elsősorban állandó önvizsgálatot. A bölcs élet a tettrekészség és a szemlélődés elegye. A külső világ vizsgálata sohasem jár olyan fájdalommal, mint a belső világé, s ezért az emberek többsége az előbbit választja.” - írja Peck.
Az igazság hiánya - a hazugság - idővel beteggé teszi az emberközi és társadalmi kapcsolatokat. Bibó István Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem című dolgozatában írja: „Ha egy emberi közösség a hazugságok olyan zsákutcájába beleszorul, ahol a dolgokat nevükön nevezni nem lehet és nem is szabad, akkor ez előbb vagy utóbb elkerülhetetlenül elvezet a közösség általános értelmi és erkölcsi lezülléséhez.”
Jézus mondja: Én vagyok az Út, az Igazság és az Élet (Jn 14, 1-12). Az Út és Igazság vezet az Életbe. Az Igazság az emberi ÉLET - a LÉT - feltétele, hiánya a létet veszélyezteti.
Ezért fontos jóról-rosszról, igazságról-hamisságról bővebben beszélnünk.