Karacs Teréz (Pest, 1808. április 18. – Békés, 1892. október 7.) pedagógus, író, a nőnevelés egyik úttörője. Apja, Karacs Ferenc rézmetsző és térképész volt, anyja, Takács Éva író, Takács Ádám rákospalotai majd váci lelkész leánya. Házukban gyakran megfordultak a kor szellemi vezetői, például Fáy András, Kazinczy Ferenc, Garay János, Vörösmarty Mihály és Kölcsey Ferenc. Katona József lakott is náluk egy ideig, itt írta meg a Bánk bánt. De gyakori vendég volt házuknál virág Benedek is, aki a

 

Istenmezeje Diadem

Istenmezeje Diadem

 

 

 Istenmezeje

 

1865-ben késő bronzkori leleteket találtak a falu határában. A pilinyi műveltség vezető rétegéhez tartozott az az eltemetett előkelő férfi, akinek sírjába beletették a rangját jelző fejdíszét, egy nagyon szép bronzdiadémot. A koronaszerű föveg az emberi csontváz koponyáján volt, míg a nyak körül az ostreaféle kagylóból szépen faragva és simára csiszolva készült ujjnyi vastagságú gyöngyfüzér-szemek feküdtek. Az  i.e. 1500-800-ig terjedő időszakból való.

Az ősi szimbólum

Spirál: az emberi fejlődés és az örvénylés jele, ha jobbra irányul, akkor a teremtő, ha balra, akkor a romboló erőket szimbolizálja. A lélek evolúciója is ilyen spirális vonalban halad: körben mozog, ugyanakkor ciklusonként mindig egy szinttel feljebb lép. Fejlődésünk során ezért könnyű a visszaesés, vagy csúszás.

 

Az itt talált korona jelenleg a Metropoliran Museumban látható

East–central Europe, Carpathian Basin region
Copper alloy; H. 5 3/8 in. (13.7 cm), Diam. 10 1/4 in. (26 cm)
Purchase, Caroline Howard Hyman Gift, in memory of Margaret English Fraser, 2000 (2000.281.1)

Made from a single sheet of hammered bronze plate, this rare and well-preserved diadem was probably worn by a high-ranking woman during the Late Bronze Age. Its spiral fastener, incised with a delicate pattern of triangles and parallel lines, was perhaps worn in the back with the spirals directed downward. This imposing object was produced by workshops in the Carpathian Mountains: in continental Europe, no workshops were more prolific, more creative, or more technologically accomplished than these. Spirals had long figured in Bronze Age ornamentation, but these artisans transformed a merely decorative pattern into sculptural forms of imposing size. They used the motif to adorn an array of jewelry, including armbands, legbands, rings, pendants, and large brooches. It is impossible to know what kind of significance was attached to this form.

http://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/2000.281.1

Szerkesztés dátuma: vasárnap, 2015. november 15. Szerkesztette: Fazekas Piroska
Nézettség: 999


   


Tetszik